För några dagar sedan såg jag en strandskata på en gräsplätt i Växjö när jag cyklade förbi.
På västkusten är det vad jag hört en vanlig fågel. Men i inlandets Växjö är den inte alls så vanlig, även om jag såg en i samma stad för två år sedan. Riktiga fågelskådare ser den kanske oftare.
Jag undrar vad som fört den till denna urbana gräsmatta långt från strandlivet, även om det finns insjöar på några km avstånd.
Comments powered by CComment